Školní vzdělávací program
Předškolní vzdělávání v naší MŠ se řídí a je naplňováno mezinárodním programem „Začít spolu“, který je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
Program „Začít spolu“ buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy současnosti i v budoucnosti. Připravujeme děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy aktivně a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně stresové.
Hlavní cíle programu
- rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
- osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Formy výchovně vzdělávací práce
Vzdělávání se uskutečňuje během celého dne, ve všech činnostech a situacích, které se v MŠ naskytnou.
- Hromadná
- Skupinová
- Individuální
Práce v centrech aktivit, samostatné plnění úkolů, komunitní a komunikační kruh, hodnocení a sebehodnocení, možnost výběru činnosti, pracovat vlastním tempem, sebeobslužné stravování, akce pro děti a rodiče
Metody
- Diskuze
- Hra
- Řešení problémových úloh
- Myšlenková mapa
- Exkurze
- Poslech
- Popis rozhovor instruktáž
- Vysvětlování
- Experiment
- Pozorování
- Prožitkové učení
Očekávané výstupy
K dosažení klíčových kompetencí předškolního věku by každá činnost měla splňovat tyto podmínky:
- Děti pracují samostatně bez vedení učitelky.
- Činnosti jsou založené na spolupráci dětí.
- Činnost umožňuje volit vlastní postup.
- K činnosti jsou dětem dostupné pomůcky.
Hlavní záměry programu
- Důraz na individuální přístup ke každému dítěti - umožňovat každému dítěti,aby se vyvíjelo vlastním tempem
- Vedení dětí k samostatnému rozhodování - k volbě a odpovědnosti
- Rozvíjení schopností,znalostí a dovedností dětí prostřednictvím plánování činnosti, center aktivit a pozorování
- Důraz na účast rodiny
- Inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - vytvářet podmínky pro inkluzivní vzdělání zařazení dětí se speciálními potřebami
Děti pracují v moderním bezpečném uspořádání třídy, tzv. centrech aktivit, která jsou pro děti označená obrázkem a názvem - hudba, domácnost, dramatizace, kostky, knihy a písmena, objevy a pokusy, ateliér, dílna a manipulační hry. Tento program učí děti hrou a praktickou činností.
Aktualizováno 16. 9. 2024